Whattaf***? Capriceäventyr i Mexiko

Forum för diskussioner kring Chevrolet Caprice, årsmodellerna 1977-1990.

Moderator: JB

Whattaf***? Capriceäventyr i Mexiko

Inläggav Mexican 2009-10-28, 5:20

Har en Caprice stående utanför verkstaden och idag hade jag inget vettigt att göra och tänkte ta tag i den kärran.
Först för att bringa lite klarhet i vad det är för bil så tänkte jag kolla VIN-numret. MEN, jag hittar fan inte det!
Jag har kollar i dörrkanter fram och bak, B-stolpe, i rutan, under rutan, på skärmarna och i kofferten.
Var ska det finnas? Det finns ett litet uttag för VIN-nummer i rutan framför föraren men där står ingenting.
Det är en Mexicosåld Caprice Coupe 1982(kanske - detta är Mexico), V8 av okänd storlek. Nu vet jag att det är en 350cui motor

Btw, detta är min första post här och jag bor i Mexico om ni undrar. 8)
Bild
Efter närmare koll av bilen fick jag alla växlar i automatlådan att fungera, upptäckte att inga instrument fungerar, lagade bakljusena och har blinkers som är ultralångsamma. Farthållaren är urkopplad, AC är ur funktion och det är en del slangar på förgasaren som är pluggade med skruv. Så det verkar som jag kanske kommer att återkomma med fler frågor... :lol:

Edit: Motorn är NOG en 305(5 liter alltså) Hade varit skoj om det varit en 350 iofs... 8) Men jag vet inte var man hittar infon om motorn. (Nej, det står inte i papperna)

Ny info!! Motorn ÄR en 350! Gött! 8)
Senast redigerad av Mexican 2010-02-19, 21:56, redigerad totalt 10 gånger.
Roger Gustafsson
Caprice Coupé -82, 350, No cat, No EGR - just in and out, tru dual exh, TH 200 4R, 8,5" bkxl
Life is better with cheap gas, beer and women
Sand&Salt Mexican Leather
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:
2009-10-27, 8:50

Re: Whattaf***? Jag hittar inte VIN-numret!

Inläggav Chakotay 2009-10-28, 12:48

Den "ska" sitta på instrumentpanelen på förarsidan i nederkant av vindrutans insida där du hittade ett uttag.
Det kanske är så rostigt att det inte syns vad det står på den (jag tog en tandborste med lite Autosol på och putsade upp min och den går nu att läsa tydligt).
Du kan även titta på Body tagen, om du öppnar huven och tittar vid vindrutetorkararmens infästning på förarsidan se här för bild: viewtopic.php?f=4&t=4487
Där är även VIN numret listat i början.
EDIT: Inte säkert att det är lika på Mexico bilarna då, inte helt lätt att hitta info om dem..
Ditt VIN bör iaf. börja med 3G1 (första siffran anger tillverkningsland 1-USA, 2-Kanada, 3-Mexico)

Lycka till med bilen, har du möjlighet så får du gärna knäppa några bilder och lägga upp :)
'78 Chevrolet Caprice Classic Sedan http://www.garaget.org/?car=160566
'94 Buick Roadmaster Estate Wagon http://www.garaget.org/?car=172014
Användarvisningsbild
Chakotay
104  Aktiv medlem

Registrerad i forumet:
2005-02-03, 16:13

Inläggav Mexican 2009-10-28, 20:40

Okay! Man tackar! Jag ska se om jag hittar den då. Fram med borsten! :)
Det ska alltså vara på INSIDAN av bilen den sitter? Ovanpå instrumentbrädan?
Jag har en VIN-dekoder som jag laddade ner här från hemsidan, men den koden stämmer inte med det som står i regbeviset. Och i den dekodern finns inte ens Mexico med i listan. Valde den från 1982.

Som tur är så rostar det inte så farligt här. Mest soligt o varmt. Såg att den var lite sliten i golvet. Det värsta är att lacken är helt bortbränd av solen.

Ska försöka forska i alla nummer jag hittar. Ingen aning om vad det är för motor ens. Förra ägaren säger att det är en 3,5 liters V8, men det stämmer ju inte med nåt jag hittat om GM:s motorer. Kanske jag missat nån såklart. Jag frågade om han inte menade 350CUI istället för 350cm2 men han var benhård på att det minsann var en 3,5 liters V8. Pluttig motor om jag får tycka isåfall.

Ska trycka av några bilder och lägga upp. Inte mycket att se, mest solblekt och jävlig... 8)
Roger Gustafsson
Caprice Coupé -82, 350, No cat, No EGR - just in and out, tru dual exh, TH 200 4R, 8,5" bkxl
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Matte 2009-10-28, 20:53

3.5L? Då är den nog hemmasnickrad :D Vad gör du i Mexico om man får fråga?? Sorry jag är ett resefreak eller ja...har varit.
Bild

http://www.garaget.org/?car=82787 - 92 Caprice Wagon
Användarvisningsbild
Matte
112  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-10-29, 6:58

Matte skrev:3.5L? Då är den nog hemmasnickrad :D Vad gör du i Mexico om man får fråga?? Sorry jag är ett resefreak eller ja...har varit.

Jadu, i Mexico kan man inte veta. Har fått lära mig ett nytt uttryck sedan jag kom hit: Mexican Repair :lol:
Tjejen är tandläkare på ett sjukhus här. Så jag flyttade hit till henne. Hon är Mexikanska.

Idag har jag inte hunnit med så mycket med den kärran. På väg till tjejens jobb så dånade jag in i en gammal Ford Topaz med tjejens Ford Ka. Jävla idioter som kör här. Bara för att det är grönt betyder det inte att man har tänkt att köra, det kan lika gärna betyda att man kör litegranna och sen tvärnitar. Varför? Ingen aning, ingen vet. Sen att bromsljusena skulle fungera.... glöm det.

Men att slita ner hela fronten på en Ford Ka, rätta ut stötfångarbalken, byta kylare(mot en krocksäker i metall) och montera hela kalaset igen på en halv dag är väl inte så illa?

Iallafall, jag tog lite bilder på Capricen. Bifogar. Nån som vet var man ska kika för att kunna avgöra vad det är för en skapelse så kan jag ta lite bilder av just den delen. Alla typer av IDnummer verkar borta. Det enda som fanns under vindrutetorkaren var två hål där jag antar att det suttit en id-plåt.
I regpapperna så börjar serienumret(vad det nu betyder) med en 4. Det är det enda jag kommer ihåg nu. Men det är inte tillräckligt långt för att kunna stämma med varken gamla VIN-systemet eller det nya.

Först rev jag ner Kan
Bild

Sen tog jag lite foton medans Forrden var på rikt.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild'

Vad är en sånhär kärra värd? Det mesta fungerar inte. Fönsterhissarna funkar ibland. Den går rätt illa på tomgång och dör om man lägger i växel utan gas. Gillar inte att vara "kall" (plus tretti grader utomhus alltså), choken funkar inte.
Men tjejens morbor luskade fram en nyrenoverad fyrportsförgasare från loftet på verkstaden. Med fungerande choke.
Morbor Tato vill ha 8000pesos för den = 4500 spänn.
Jag har tagit den en runda i kvarteret när det varit mörkt - den är obetald på skatten och det är inte poppis bland La Policia om de ser en. Går fint utan missljud, växlar lite abrupt bara.
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Chakotay 2009-10-29, 11:29

Mexican skrev: Alla typer av IDnummer verkar borta. Det enda som fanns under vindrutetorkaren var två hål där jag antar att det suttit en id-plåt.
I regpapperna så börjar serienumret(vad det nu betyder) med en 4. Det är det enda jag kommer ihåg nu. Men det är inte tillräckligt långt för att kunna stämma med varken gamla VIN-systemet eller det nya.

Vad är en sånhär kärra värd? Det mesta fungerar inte. Fönsterhissarna funkar ibland. Den går rätt illa på tomgång och dör om man lägger i växel utan gas. Gillar inte att vara "kall" (plus tretti grader utomhus alltså), choken funkar inte.
Men tjejens morbor luskade fram en nyrenoverad fyrportsförgasare från loftet på verkstaden. Med fungerande choke.
Jag har tagit den en runda i kvarteret när det varit mörkt - den är obetald på skatten och det är inte poppis bland La Policia om de ser en. Går fint utan missljud, växlar lite abrupt bara.

Även om det är en Coupé som brukar stå lite högre i kurs så är det beroende på vad du tänkt göra med kärran? Ska du bara åka och ha lite kul är väl priset (med lite prut) OK men har du tänkt göra nått seriöst så är nog iaf. mitt råd: lägg pengarna på nått vettigare det kommer att kosta mer än vad du kan få ut för den sen att fixa till den :P

För att summera lite:
*Tveksam ID märkning (hittar du ingen är det ju omöjligt att bevisa att det är den bilen du har papper på).
*Det mesta funkar inte
*Värmepaketet frånkopplat?
*Mycket små saker trasigt här och där, både inne i bilen och utanpå

Att det är en V8 syns ju iaf. så gissningsvis en 305 det är iaf. inte en Olds 307.
Användarvisningsbild
Chakotay
104  Aktiv medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-10-29, 18:29

Chakotay skrev:
Mexican skrev: Alla typer av IDnummer verkar borta. Det enda som fanns under vindrutetorkaren var två hål där jag antar att det suttit en id-plåt.

Även om det är en Coupé som brukar stå lite högre i kurs så är det beroende på vad du tänkt göra med kärran? Ska du bara åka och ha lite kul är väl priset (med lite prut) OK men har du tänkt göra nått seriöst så är nog iaf. mitt råd: lägg pengarna på nått vettigare det kommer att kosta mer än vad du kan få ut för den sen att fixa till den :P

För att summera lite:
*Tveksam ID märkning (hittar du ingen är det ju omöjligt att bevisa att det är den bilen du har papper på).
*Det mesta funkar inte
*Värmepaketet frånkopplat?
*Mycket små saker trasigt här och där, både inne i bilen och utanpå

Att det är en V8 syns ju iaf. så gissningsvis en 305 det är iaf. inte en Olds 307.

Nej, jag ska inte köpa den, bara fixa till den så den går att sälja.
Ja, jag ville mest bara kolla om Morbror Tato var rätt ute, och det verkar han ju varit.
ID-märkningen är inte så noga som i Svedala. Skulle det knipa kan man nog bjuda polisen på en fika så löser det sig.
Fixa en sånhär kärra är inte så dyrt. Hellack kostar 2000 spänn, renovering av motor och låda kanske lika mycket. Ny klädsel inuti kanske samma som lacken. Elektroniken finns det speciella "Tallers"(Uttalas Tajjérs) som bara sysslar med sånt. Det är billigt i Mexico och de är förbannat duktiga. Nästan alla jänkarnas bilar byggs väl här... 8)
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Chakotay 2009-10-29, 21:15

Mexican skrev:Nej, jag ska inte köpa den, bara fixa till den så den går att sälja.
Ja, jag ville mest bara kolla om Morbror Tato var rätt ute, och det verkar han ju varit.
ID-märkningen är inte så noga som i Svedala. Skulle det knipa kan man nog bjuda polisen på en fika så löser det sig.
Fixa en sånhär kärra är inte så dyrt. Hellack kostar 2000 spänn, renovering av motor och låda kanske lika mycket. Ny klädsel inuti kanske samma som lacken. Elektroniken finns det speciella "Tallers"(Uttalas Tajjérs) som bara sysslar med sånt. Det är billigt i Mexico och de är förbannat duktiga. Nästan alla jänkarnas bilar byggs väl här... 8)

Ok, ja då är det ju ett annat läge :)
Kan nog bli bil av den oxå mao ;)
Användarvisningsbild
Chakotay
104  Aktiv medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-10-31, 8:15

Hola!

Ja, för tusan! Den har nu blvit designated vehicle of far far away transportation... :lol: Vi ska åka till Texas om en vecka och senare ner till Guanajato, en sydligare delstat här i Mexico. Och jag åker mycket hellre i Capricen än tjejens Ford Ka. 8)

Följande har uppdaterats:
Instrumenten har återupplivats
Den elektriska stolen(där är ett uttryck att fundera på) fungerar.
"Ny" förgasare är monterad men inte inkopplad.
Förgasaren har vi lite funderingar kring. ALLA vaccumslangar är urkopplade och pluggade på den gamla fuggen. Denna nya är en Rochester Quadrajet med choke som den gamla Holley:n saknade. Skulle vara sjukt tacksamt om någon skulle kunna upplysa oss om vilka slangar som ska kopplas vart och så vidare.
En annan fråga gäller automatlådan - det står i instrumenthuset "Automatic overdrive". Hur fungerar denna? Elektrisk eller med vaccum eller annat sätt? Jag har inte kunnat testa om den kopplar in nån overdrive eftersom bilen är oskattad och jag inte vågar ta några längre turer med den innan jag hunnit ner till skattekontoret för att betala och hämta plåtarna.

Bifogar lite bilder på fuggen. Tipsa gärna om vad de olika vaccumuttagen ska kopplas till! :)

Först gamla fuggen som någon tätat med silikon - som inte reagerar så bra med bensin...
Bild

"Nya" förgasaren. Nu med choke.
Bild

Bild

Bild

Bild

Vevhusventilation?
Bild

Vaccumstyrd förtändning som är ur funktion.
Bild

Mexican repair... :shock:
Bild

Bild

Bild

Kan även tipsa om http://www.ctcautoranch.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank Beställde idag delar till en Ford Falcon med lite karosseriskador och de är verkligen trevliga och tillmötesgående!
Jag snackade med en kille som heter Dave och med skön Texasdialekt berättade han att han skickar delen vi behövde! Kan rekommenderas! Mycket sugen på att köra förbi där nån dag och botanisera.
Senast redigerad av Mexican 2009-11-03, 5:51, redigerad totalt 2 gånger.
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Matte 2009-10-31, 11:46

Här går det undan :D ! Gillade bilden på säkringen. Tyvärr kan jag inte ett jota om förgasare men det finns säkert nån här som kan.
Bild

Användarvisningsbild
Matte
112  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-10-31, 19:30

Märkligt, bara halva bilderna visas. :?
Men högerklickar man och tar "visa bild" så visas hela bilden. Nån begränsnings på forumet?

Jag hoppas nån här vet vart alla slangar ska kopplas. Hade varit guld om kan kunde få den gamla fröken att fungera! :D
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Matte 2009-10-31, 20:57

ja det går inte att få in hur stora bilder some helst. man får göra dem mindre eller alt länka till dem. Högerklicka, visa bild funkar inte för mig!
Bild

Användarvisningsbild
Matte
112  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-10-31, 21:03

Matte skrev:ja det går inte att få in hur stora bilder some helst. man får göra dem mindre eller alt länka till dem. Högerklicka, visa bild funkar inte för mig!

Alla mina bilder är länkade från min photobucket ?

Mystiskt
Ska se om jag kan ändra dem då

EDIT: Ändrade till 800 breda, men det funkar inte ändå, kanske 600 är max?
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Matte 2009-10-31, 23:05

jag använder också photobucket. Kör 640x480 så funkar det. Välj edit - resize - preset sizes så slipper du krånglet med manuella inställningar.
Bild

Användarvisningsbild
Matte
112  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-11-01, 2:04

Matte skrev:jag använder också photobucket. Kör 640x480 så funkar det. Välj edit - resize - preset sizes så slipper du krånglet med manuella inställningar.

Aha, okay, dåså.

Fick bilen att funka, nästan idag. Fuggen har legat o stelnat på hyllan länge så den har hängt sig - ingen soppa går igenom.
Demontera och lös... bläh! Vill köra nu!!!!
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Nästa