Slut på det roliga. Vad hände med lådan?

Forum för diskussioner kring Chevrolet Caprice, årsmodellerna 1991-1996.

Moderator: JB

Re: Slut på det roliga. Vad hände med lådan?

Inläggav Martin 2010-07-21, 22:35

Tack för det micke, tror jag såg din bil oxå, fast bara på håll svårt att missa en caprice med jättekromisar.
Jag har några 700 lådor liggande så om du behöver nåt som inte är slitagedelar, hör av dig jag bor i Varberg.
Martin
203  Vilande medlem

Registrerad i forumet:
2005-02-03, 16:13

Inläggav mangan 2010-07-22, 17:24

En lådrenovering blir alltid bäst med pilsner och goda vänner!!!

Jag har också en PDF med ATSG manualen till TH700R4/4L60 om du behöver!

Första gången jag rev ner T-56 lådan ur camrukan var det ca 105 F och 95%RH,, då gick det åt mycket pilsner och goda vänner,, (Det är en ANING trängre under en F-body än under en B-body om man säger så)

Magnus
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
-95 Caprice SEO 9C1 LT1 Slöare, men inte trött :-)

The education of a man is never completed until he dies.
Robert E. Lee
Användarvisningsbild
mangan
Forumanvändare

Registrerad i forumet:
2008-09-06, 16:17

Inläggav mickefixare 2010-07-23, 11:17

Det va bra o veta Martin. Delar behövs ju när man minst anar det. Blir ju lite nervös när man läser att "det här o det här" kan va sönder o "detta" brukar va helt slut.

Kromhjulen e nästan en trafikfara :) Som en av sommargästerna uttryckte det: "Jag såg dig på stan! Jaa...inte riktigt, men jag såg hjulen" Det e inte många som kommer ihåg hur BILEN ser ut dom ser bara hjulen o det e många som kommer fram o ställer frågor. Såg roligt ut på Wheels & wings när folk i alla åldrar hängde över kravallstaketet för o försöka läsa däckdimensionen. En gubbe plockade fram läsglasögonen. Folk i trafiken tittar o glömmer bort vad dom håller på med :)
Kommer definitivt o behålla dom.

Har ni manual på 700-lådan får ni gärna skicka över: mailto:spannarp75@spray.se" target="_blank" target="_blank

Jag har gått igenom det mesta jag hittat på nätet i infoväg så det kliar i fingrarna att sätta igång. Tyvärr blir det nog inte förrän tidigast måndag (om jag inte går ut o börjar riva i förväg :) ) Skulle vilja ha igång bilen till Falköping nästa helg även om den e för ny för crusingen där. Kör ju inte dit med Saaben iaf...
mickefixare
Forumanvändare

Registrerad i forumet:
2010-06-17, 7:03

Inläggav mangan 2010-07-25, 10:56

You got mail!

Lycka till!

Magnus
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
-95 Caprice SEO 9C1 LT1 Slöare, men inte trött :-)

The education of a man is never completed until he dies.
Robert E. Lee
Användarvisningsbild
mangan
Forumanvändare

Registrerad i forumet:
2008-09-06, 16:17

Inläggav mickefixare 2010-07-27, 22:48

Tackar för manualerna! :)

Noppe, det har inte hänt nått med lådan mer än att jag hunnit köpa olja för en mindre förmögenhet...o jagar med blåslampa för att få bilen körklar så fort så möjligt!

...har o andra sidan målat fasaderna på nästan alla husen på gården... :)

Fick lite annat o göra, lite kul faktiskt. Satt här hemma o njöt av min semester när en mekaniker från "Saab" här i stan rullade in på gårdsplanen. Dom hade fått in en 900 cab som dom inte fick rätt på taket på. En vecka har dom hållt på o lirka men taket vägrar röra sig! Han undrade om jag hade nån idé eftersom jag skruvat mer med cabarna än dom har.
Hur ofta händer det?! :D:D

När jag köpte min -98:a för drygt 4 år sedan o ville få kollat felkoder o uppdatera elektroniken va det första gången dom hade en cab av den generationen i verkstan!

Inte helt okomplicerade konstruktioner dom där taken. Blir inte lättare av att dom gör så stora förändringar mellan årsmodellerna att dom inte e kompatibla (kan man säga så?) med varandra heller o fanns bara i 4 år.

Varbergs Motortekniska (Gamla Saab i Varberg) e glada killar med hjärtat på rätt ställe. Dom ställer upp i vått o torrt så det e klart man hjälper till om man kan :)

Min egen bil har det inte gått o fälla taket på sen i höstas. Den ska ställas av så fort chevan e klar, så taket kan plockas ner. Fick för mig att gå ut o kolla en teori om vad som kan va fel på den andra bilen o för skojs skull provade jag o trycka på knappen i min egen bil. Av nån outgrundlig anledning fällde den ihop taket snyggt o prydligt utan några större protester! :shock: Gick till o med att fälla upp igen!!
Det e spännande med elstyrda prylar :D

I morrn ska jag alltså in till stan o skruva lite nyare GM :)
mickefixare
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Arvid 2010-07-28, 22:57

"I morrn ska jag alltså in till stan o skruva lite nyare Spyker"...
det är väl ingen här på forumet som minns att GM hade nåt att göra med Saab... 8)

Bild
Caprice HGV 89:a (såld)... Roadmaster HGV 96:a
Användarvisningsbild
Arvid
337  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav mickefixare 2010-08-02, 22:30

Då lämnar vi de trilskande GM-produkterna o går över till de viktigare tingen :D

(Bakre taklåsningen hade gått i baklås på caben.)

Idag revs lådan äntligen i molekyler. Nästan iaf. Naturligtvis körde jag ifrån minneskorten till kameran så det fick bli mobilbilder.
Till vår stora förvåning såg det väldigt fint o fräscht ut. ALLA lameller såg mycke bra ut, knappt slitet alls! Gammalt lamellpaket uppe till vänster i bild:

Bild

MEN...

Det här såg inte bra ut:

Bild

Bild

Godset e sprucket. Gissningsvis håller den inte oljetrycket utan det sipprar igenom.
Korgen gav ett intryck av att inte riktigt höra hemma bland resten av delarna o att den hade nån form av obalans från tillverkningen.
Det som e akut e alltså att få tag på en sån här grunka (...som heter?)
I övrigt e lådan demonterad, tvättad o ihop satt fram till att den här korgen där lamellerna 1-4 ligger i (blir det va?) ska på plats. Eftersom jag köpt renoveringssatsen så åker det mesta av den i.

Det enda nummer jag kan hitta på den e 8663097 Nån som har en sådan att sälja eller vart det går att få tag på en?
Jag behöver delen senast onsdag eftermiddag!!

Ska samla ihop bilderna sen när jag e klar o lägga upp dom.
mickefixare
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Oskar 2010-08-02, 23:18

input shaft and housing!
det lär inte höra till vanligheterna att det spricker där, men egentligen förvånar det inte, det är ju aluminium... oljetrycket till 3.ans koppling ligger ju precis på andra sidan så den orkar inte klämma ihop kopplingen när oljan pissar ut genom sprickan.
jag har tyvärr ingen liggande, och till allt helsike så är den olika på 82-87 och 87-93
så du måste ha tag på den senare modellen.
hur såg 3:ans lameller ut? är dom brända/slitna så kan den ju ha gått med sprickan länge men att det tillslut bleb för dålig presskraft så det började slira, men då borde ju 2-3 växlingen varit väldigt sunkig tidigare.
3:ans är dom som ligger i denna aluminiumtrumma, längst mot dig om du tittar in i trumman.
därefter kommer forward och overrun lamellerna inuti denna trumma.
dom lameller som sitter mot utsidan av aluminiumtrumman är till backen, lika så dom som är längst bak i lådan, dom är både till backen och "låg 1:a"
bromsbandet ligger an på 2:an och 4:an.
Buick Roadmaster -93 Vortec 350, TH700
Analog bakåtsträvare
Användarvisningsbild
Oskar
332  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Oskar 2010-08-02, 23:22

och så kan jag rekommendera dig att inte byta teflonringarna på ingående axeln, det är MYCKET besvärligt att få dit dom, och sedan ska dom krympas ihop så dom inte skadas vid ihopmonteringen, jag brukar ha sönder minst en varje gång jag ska sätta dit dom, det finns ett verktyg till det där men jag har en bit tunn mässingplåt som jag trär över axeln och lirkar tätningen över mässingplåten, sen har jag en hylsa att trä över ringarna för att krympa dom med, och det är då dom brukar gå sönder.
Analog bakåtsträvare
Användarvisningsbild
Oskar
332  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav mickefixare 2010-08-02, 23:30

Att det fanns två olika hade jag koll på. Frågan e vart man får tag på en...

Finns det att köpa nytt nån stans?

Det konstiga e att alla lameller såg helt ok ut. Inget bränt, nerslitet, alla taggar kvar.
E det trean i botten på trumman så förklarar det saken. Sprickorna e genomgående i materialet o innuti, i botten på korgen såg det ut som materialet va lite angripet precis där sprickorna e.

Inte har jag tillgång till cnc-maskin längre heller :(

Som sagt i övrigt ser inte lådan ut som den gått knappt 17000 mil så vi byter lameller o dom packningarna som "behövs"
mickefixare
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Oskar 2010-08-02, 23:57

nej 3:ans lameller är dom som ligger längst bort ifrån sprickan, men kolven som påverkar 3ans koppling ligger ju längst in i trumman, det är den där 5-armade stålkorgen som är kolven till 3:an.

jag blev tvungen att byta input ring gear i min låda eftersom 3:ans lameller hade trashat den och då fick jag tag på en av Norrorts bil&vanservice, men ring LBM autoparts, om inte dom har, så kan han ge dig telefonnummer till ställen som kan ha, helt suverän service!
jag har en ny standard lamellsats till 700:an, endast lamellerna, ej stålplattor.
den kan jag sälja för 300kr.
jag tycker ju att du åtminstone ska byta 3:ans lameller och bromsbandet, dom andra kanske håller länge men det är ju trist att göra jobbet 2ggr iofs.
Analog bakåtsträvare
Användarvisningsbild
Oskar
332  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav mickefixare 2010-08-03, 0:28

Ringer LBM "first thing" i morrn

Jo, jag byter naturligtvis alla lamellerna,o-ringar, bandet o packningar när det ändå är urplockat, men teflonringarna tex hoppar vi gärna om det inte ser ut att behöva bytas. Riktigt så kul e det inte o riva ner lådan :)

Köpte en komplett sats från LBM med en herrans massa delar i. Standard sats.

Jag e ju inte speciellt bevandrad i hur lådan egentligen fungerar o vilka delar som gör vad, men det brukar man ju få lära sig efterhand som det går sönder o behöver lagas. Lite kul o veta VARFÖR saker gått i sönder oxå.
Sen e det guld värt med er som delar med er av kunskap o erfarenhet.
mickefixare
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav mickefixare 2010-08-03, 12:13

Det tog inte många samtal förrän jag fick napp o en beg "input shaft and housing" e på väg med posten. :D
mickefixare
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Oskar 2010-08-03, 17:02

alexandra engineering? eller björnes automatlådor..
Analog bakåtsträvare
Användarvisningsbild
Oskar
332  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav mickefixare 2010-08-03, 17:18

Björnes, Alexandra svarade inte i telefon...
mickefixare
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

FöregåendeNästa