Whattaf***? Capriceäventyr i Mexiko

Forum för diskussioner kring Chevrolet Caprice, årsmodellerna 1977-1990.

Moderator: JB

Re: Whattaf***? Jag hittar inte VIN-numret!

Inläggav Mexican 2009-11-06, 20:03

Chakotay skrev:
Mexican skrev: Är denna inkopplad eller inte inkopplad? Det sitter sladdar i varje ände.

Den ser ju onekligen inkopplad ut i den ände du håller i iaf. ;)
Den brukar sitta fast med en skruv bak på mätarhuset till hastighetsmätaren.
Den heter VSS för övrigt; Vehicle Speed Sensor.

Hehe, jeje, men sladdarna alltså. :lol: Då kör jag på det! Får väl ta o putta upp den bakom instrumentbrädan igen. Hoppas på att det "bara" är sladdarna i växellådan som behöver åtgärdas.

10 liter Motorcraft transmissionsolja(De hade bara den), filter och ny packning till lådan - 724 pesos ca 350 spänn. Inte så illa va?
Roger Gustafsson
Caprice Coupé -82, 350, No cat, No EGR - just in and out, tru dual exh, TH 200 4R, 8,5" bkxl
Life is better with cheap gas, beer and women
Sand&Salt Mexican Leather
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:
2009-10-27, 8:50

Inläggav Chakotay 2009-11-06, 21:36

Mexican skrev:10 liter Motorcraft transmissionsolja(De hade bara den), filter och ny packning till lådan - 724 pesos ca 350 spänn. Inte så illa va?

Nää det är inte illa, lite avis blir man ju. Speciellt det där med 4:-/litern för soppan :mrgreen:
'78 Chevrolet Caprice Classic Sedan http://www.garaget.org/?car=160566
'94 Buick Roadmaster Estate Wagon http://www.garaget.org/?car=172014
Användarvisningsbild
Chakotay
104  Aktiv medlem

Registrerad i forumet:
2005-02-03, 16:13

Inläggav Mexican 2009-11-06, 22:16

Chakotay skrev:
Mexican skrev:10 liter Motorcraft transmissionsolja(De hade bara den), filter och ny packning till lådan - 724 pesos ca 350 spänn. Inte så illa va?

Nää det är inte illa, lite avis blir man ju. Speciellt det där med 4:-/litern för soppan :mrgreen:

Naehh, fatta att jänkarna har ÄNNU billigare soppa och högre inkomster än Mexare. Och de klagar på priset! :shock: Jag slängde i 110 kronor sås i Capricen igår(200 pesos) - efter två månader här blir jag fortfarande sjukt överraskad över hur mycket soppa det går i för de pengarna!!! :shock: :D
Tur det förresten, tror Capricen slickar i sig 1,5 liter milen minst i stan. Gubbarna på bensinmacken kallar den "borracho" Det betyder ungefär fyllo eller nån som dricker för mycket! :lol:
Roger Gustafsson
Caprice Coupé -82, 350, No cat, No EGR - just in and out, tru dual exh, TH 200 4R, 8,5" bkxl
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Martin 2009-11-06, 23:09

Mexican skrev:
Chakotay skrev:

Naehh, fatta att jänkarna har ÄNNU billigare soppa och högre inkomster än Mexare. Och de klagar på priset! :shock: Jag slängde i 110 kronor sås i Capricen igår(200 pesos) - efter två månader här blir jag fortfarande sjukt överraskad över hur mycket soppa det går i för de pengarna!!! :shock: :D
Tur det förresten, tror Capricen slickar i sig 1,5 liter milen minst i stan. Gubbarna på bensinmacken kallar den "borracho" Det betyder ungefär fyllo eller nån som dricker för mycket! :lol:

Kom precis hem efter en 8 veckors vistelse i usa, räknar man om priset på bensinen till kr och liter får jag det till runt 5kr/litern...
Ca 2,80 dollar/gallon pendlade några cent upp och ner men inte mycket.
Martin
203  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-11-07, 3:56

Martin skrev:
Kom precis hem efter en 8 veckors vistelse i usa, räknar man om priset på bensinen till kr och liter får jag det till runt 5kr/litern...
Ca 2,80 dollar/gallon pendlade några cent upp och ner men inte mycket.

Ja, det får jag också det till...
Var i US? Jag går bara på hörsägen nu, men de jag talat med här tankar hellre i Texas än i Coahuila(min stat). Kanske priserna även är pressade i gränsstäderna. Men här i Torreon kostar en liter ca 4 kronor, det betalade jag igår när jag fyllde på Capricen. Hursom så är det förbannat billigt! 8)
Senast redigerad av Mexican 2009-11-07, 4:00, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Re: Whattaf***? Jag hittar inte VIN-numret! Vin-numret funnet!

Inläggav Mexican 2009-11-07, 3:59

Idag dök gamla ägaren upp för att slänga på däck på fälgarna han skickade med bilen. Han tipsade även om var man hittar VIN-numret. Det står printat på insidan av en av ventilationskanalerna på förarsidan. Och det följer inte alls amerikansk standard på VIN-nummer. Verkar som Mexico kör sitt eget rejs där.
Det var ju skönt att bilen identitet äntligen är konfirmerad!
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-11-07, 4:42

Btw, fick tempmätaren att funka(visar den olja eller vatten? Jag tror vatten och att gradantalet är i Fahrenheit) likaså "ecodrivingmätaren" funkar något ryckigt. Kanske behöver användas lite för att den ska flyta fint. Rolig detalj - kopplar man den till insuget så visar den mindre ju mer man gasar. För den som vill dämpa samvetet kan det vara en kul sak att veta... Eller så är jag förbannat lättroad - antagligen det senare! :lol:
Bytta blinkersrelän, har numera normalsnabba blinkers och även varningsblinkers! Yeah!

Kostnad för blinkersrelän och en burk med sprayolja = 33 kronor.

Burna runt lite med bilen och nu dönar avgassystemet emot nånstans under bilen. Chinga!(Fan)
Antar att jag får ta tag i att byta motorfästen(eller reparera som de gör här - billigare att gjuta nytt gummi än att byta till nytt. Resultat = samma! :) )
Man ska inte leka amerikansk snut i biljakt runt kvarteret... 8) Fast det är förbannat skojjj!! De har samma system med avenues och streets som i jänkestäder(Avenidas och Calles på spanska)! Högersväng vid rödljus är en underbar uppfinning! :mrgreen:
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Martin 2009-11-07, 10:39

Hej, jag var i seabrook, new hampshire, bensinpriset skiljer säkert i olika stater.
Eftersom firman betalade hyrbil sket jag i att tanka den innan jag lämnade tillbaks den, då fakturerade hyrfirman 7,79 dollar/gallon, fan det var ju dyrare än i sverige :D
Mexico verkar ballt, du har säkert skrivit det men var i mexico håller du till?
Håller med högersväng vid rödljus är kanon, första gången jobbarkompisen sa det till mig för några år sedan trodde jag att han drev med mig.
Martin
203  Vilande medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-11-08, 5:34

Martin skrev:Hej, jag var i seabrook, new hampshire, bensinpriset skiljer säkert i olika stater.
Eftersom firman betalade hyrbil sket jag i att tanka den innan jag lämnade tillbaks den, då fakturerade hyrfirman 7,79 dollar/gallon, fan det var ju dyrare än i sverige :D
Mexico verkar ballt, du har säkert skrivit det men var i mexico håller du till?
Håller med högersväng vid rödljus är kanon, första gången jobbarkompisen sa det till mig för några år sedan trodde jag att han drev med mig.

Tjenixen! Ursäkta min skakiga handstil, inte hunnit äta sedan imorse(bara några bira i verkstaden... :p)
Växellådsolja bytt, filter bytt, konstaterat fel i vxlläda till hastighetsmätaranslutning. Monterade nya luftburken jag fick till skänks igår av en bekant som hade fått sin bil kvaddad av ett fyllo. En Malibu som var skitsnygg! Fyllot smet och han hade ingen försäkring såklart... :( Inte obligatoriskt här.
Satt en liten vaccumanslutning på luftburken, ska kolla vilken slang som ska passa där...
Hoppas jag får min mekbok snart!

Jag bor i Torreon, Coahuila, gränsar till Durango till väst och Texas till norr.
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-11-10, 7:31

Jehepp! Då har man varit och botaniserat och letat på skrotar. Fann tyvärr inte bakre sidorna men väl en nästan hel ljusramp.

Farbror skrot hittade en ljusramp minsann!
Bild

Få se nu, var la jag den där grejen...?
Bild

Fattar inte att de hittar något, de verkade inte ha något register utan hade det i huvvet.
Bild

Nåja, här är fynden - en ljusramp som "nästan" är hel. Operation "klipp och klistra" inledd för att få ihop en hel ljusramp.
Hittade även en hel vaccumklocka för fördelaren. :)
Bild

Har en varvräknare liggande, men jag vet inte om jag vill stoppa in den. Efter lite kosmetiska förändringar kanske.
Bild
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Chakotay 2009-11-10, 19:41

Mexican skrev:Få se nu, var la jag den där grejen...?

Jösses :shock: hur håller man koll på vad man har där :?

Mexican skrev:Har en varvräknare liggande, men jag vet inte om jag vill stoppa in den. Efter lite kosmetiska förändringar kanske.

Känns lite overkill med varvräknare på en std maskin, som det där med att montera headers..
Användarvisningsbild
Chakotay
104  Aktiv medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-11-10, 20:09

Fråga: Var ansluter man vaccumadvancen? Insug eller fugge? Jag tänkte insug. Får ringa o kolla med nån gammal jänkemek. (Tato får ringa - min spanglish funkar illa med gubbarna :lol:)
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-11-11, 5:31

Jepp, då var luftburken målad och installerad, fast nu ser allt annat trist ut. Ska riva ur motorn och tvätta, laga motorfästen och måla och pimpa motorn lite! 8)

Hittade ingen snygg vingmutter så det fick bli en väldigt Mexicansk prydnad istället. Åh vad vuxen man är! :lol: 8)

Bild

Bild

Eftersom vi inte hittade några filler därbak så påbörjade Tato en rekonstruktion i plast och glasfiber! Han är helt otrolig! Inte konstigt att de kallar honom McGyver!! 8)
Bild

Btw, en bild får jag väl dela med mig från helgens tävlingar:

Bild

8)
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

Inläggav Chakotay 2009-11-11, 12:30

Mexican skrev:Btw, en bild får jag väl dela med mig från helgens tävlingar:
Bild
8)

Habba, habba, habba Ay caramba vilka señoritas 8)

Är du den lyckliga i mitten? :D
Användarvisningsbild
Chakotay
104  Aktiv medlem

Registrerad i forumet:

Inläggav Mexican 2009-11-11, 18:43

Jepp, jag är den bleke snubben i mitten som sabbar fotot! :lol:
Roger Gustafsson
Användarvisningsbild
Mexican
Forumanvändare

Registrerad i forumet:

FöregåendeNästa